Thursday, September 3, 2009

IMAN DAN JIWA AL-QURAN 2

Sambungan....

Dan tidaklah engkau dalam menjalankan sesuatu urusan, dan tidaklah engkau dalam membaca sesuatu surah atau suatu ayat dari Al Quran, dan tidaklah kamu dalam mengerjakan sesuatu amal usaha, melainkan adalah Kami menjadi saksi terhadap kamu, ketika kamu mengerjakannya.

Dan tidak akan hilang lenyap dari pengetahuan Tuhanmu sesuatu dari sehalus-halus atau seringan-ringan yang ada di bumi atau di langit, dan tidak ada yang lebih kecil dari itu dan tidak ada yang lebih besar melainkan semuanya tertulis dalam kitab yang terang nyata.Qs:10:61

“Dan tidaklah engkau dalam menjalankan sesuatu urusan”
Persoalan dan urusan-urusan penting yang sentiasa dihadapi oleh hamba-hambaNya, baik urusan kemasyarakatan, rumah tangga, Pemerintahan, Peperangan perdamaian yang sentiasa selesai suatu persoalan datang pula persoalan lain yang baru. Manusia sentiasa diburu persoalan.

“Dan tidaklah engkau dalam membaca sesuatu surah atau suatu ayat dari Al Quran”
Iaitu dari persoalan yang engkau hadapi itu, wahai hamba-hambaKu, Aku berikan bimbingan untuk mengatasinya dengan wahyu Al Quran, lalu engkau baca mana-mana ayat dari Al Quran dan engkau perhatikan.

“Dan tidaklah kamu dalam mengerjakan sesuatu amal usaha”
Maka terhadap seluruh persoalan yang dihadapi hamba-hambaNya setiap Ayat yang dibacanya itu. Setiap amal usaha hendaklah dimulakan dengan membaca dari satu Ayat barulah ia dikira sebagai amal kebajikan. Tanpanya ia dijadikan amal yang disangka baik itu, bagaikan debu yang berterbangan.

“Melainkan adalah Kami menjadi saksi terhadap kamu, ketika kamu mengerjakannya”
Bagaimana hamba-hambaNya menhadapi persoalan?. Bagaimana sikap hambaNya ketika Ayat dibaca. Bagaimana cara hambaNya mengamalkan segala yang telah diberikan Petunjuk oleh Ar Rahman ?. Adakah menjadi perhatian ? Perhatian kamu kepadaNya. Semuanya itu diketahui oleh Tuhan Ar Rahman. Dan menjadi perhatian pula dariNya yang akan menyaksikan segala amal perbuatan kamu dari Ayat-ayatNya.
Iaitu setiap amal yang baik hendaklah memulakan dengan bersaksikan Ayat-ayatNya terlebih dahulu, tampanya amal tadi tidak dikira.
Yang timbul dari semangat dan kesedaran adalah sambut menyambut dengan perhatian Ar Rahman kepada kita melalui KitabNya. Kita tertarik dengan petunjukNya dan Ar Rahman pun menyambut hambaNya dengan Redha.

“Dan tidak akan hilang lenyap dari pengetahuan Tuhanmu sesautu dari sehalus-halus atau seringan-ringan yang ada di bumi atau di langit”
Tidak ada yang jauh bagiNya, tidak ada yang ghaib tersembunyi daripadaNya tidaklah luput dari pengatahuan Ar Rahman baik di langit mahupun di bumi semuanya itu adalah dibawah lingkungan dan peraturan dari Zat yang Maha Kuasa.

“Dan tidak ada yang lebih kecil dari itu dan tidak ada yang lebih besar melainkan semuanya tertulis dalam kitab yang terang nyata”
Bermula sekecil-kecil persoalan sehingga sebesar-besar persoalan semuanya itu tertulis dalam Kitab yang nyata iaitu Al Quran Qadim baik yang nyata maupun yang ghaib dan kenyataan ini baru dapat setelah diselidik dan diamalkan. Ayat ini menambah teguh kepercayaan kita bahawa Al Quran memang wahyu Ilahi. Sampai kepada yang halus tersembunyi pun sampai kepada pengetahuan Tuhan diatur sempurna sekali oleh Ar Rahman. Walhal segala jenis persoalan kehidupan semuanya tertulis didalam kitab Al Quran. Itulah Mukjizat yang paling Agung dari Ar Rahman.

“ Dan sekiranya Kami menurunkan Al Quran kepada setengah orang yang bukan Arab, yang tidak tahu membaca Arab. Kemudian ia membacakannya kepada mereka, mereka tetap juga tidak mahu percayakan bacaan itu daripada Tuhan. Demikianlah Kami masukkan perasaan itu di dalam hati orang-orang yang durhaka - tidak percayakan Al Quran”. Qs, 26;198

“ Dan sekiranya Kami menurunkan Al Quran kepada setengah orang yang bukan Arab, yang tidak tahu membaca Arab.” Jikalau Al Quran diturunkan kepada di kalangan bukan orang Arab (lain-lain bangsa). Dan bukan dalam Bahasa Arab. Orang Yang tidak pandai membaca Arab.

“Kemudian ia membacakannya kepada mereka, mereka tetap juga tidak mahu percayakan bacaan itu daripada Tuhan.” Al Quran yang diturunkan selain Arab itu dibacakan kepada mereka, nescaya mereka tidak percaya bahawa Al Quran ini daripada Allah s.w.t. Maka orang-orang kafir musyrik yang hatinya telah membatu di dalam kekafiran tidak mahu menerima perkhabaran Al Quran itu dan mengatakan Ini bukan daripada Allah.


“Demikianlah Kami masukkan perasaan itu di dalam hati orang-orang yang durhaka - tidak percayakan Al Quran.”
Bukan Iman yang masuk melainkan Kufur, keras kepala dan menolak tidak percaya sama sekali.

Di sini terdapat ikhtiar manusia, dan itu terasa sendiri oleh diri masing-masing. Kekayaan jiwa yang terpendam dalam diri/batin kita, tidak akan terkeluar kalau kita sendiri tidak berikhtiar dan berusaha, kesilapan kita mengambil jalan yang salah menyebabkan kita dapat terjerumus ke Jurang malapetaka.
Ibarat memandu kereta dengan tidak berhati-hati pada selekoh yang bahaya, lalu kereta terbabas masuk gaung, maka keterbabasan masuk gaung itu tidak dapat ditahan lagi, kita harus berusaha sendiri mengubah nasib kepada yang lebih baik, mempertinggikan mutu diri dan mutu amal, Melepaskan diri dari diperhambakan oleh dari yang selain Ar Rahman kita harus berusaha mencapai kehidupan yang lebih bahagia dan lebih maju. Kita mesti insaf bahawa tenaga kita sebagai insan amat terbatas. Kita diikat oleh ruang dan waktu, iaitu ruang yang sempit dan waktu yang terbatas.
Di samping amal yang dikerjakan menurut kesangupan dan takdir untuk kita, adalah diingatkan ada lagi takdir di dalam alam ini, yang dijadikan Tuhan yang kadang-kadang bertemu dengan apa yang kita kehendaki dan kadang-kadang bertentangan dengan kehendak naluri kita.
Sebagai contoh kita periksa injin kereta, kita isi minyak penuh dan kita pandu kereta itu ke satu tujuan, menurut metamatik kita akan sampai pada tujuan kita pada pukul satu, maka janganlah lupa mengatakan kata yang penting iaitu “Insya Allah” kita akan sampai pada pukul satui jangan dipastikan.
Sebabnya dengan tidak disangka-sangka atau hujan lebab/tanah runtuh, lalaian memandu sehingga terlangar orang dan terpaksa berurusan dengan Polis terlebih dahulu atau sekurang-kurangnya tayar pancit terkena paku. Semua itu adalah kemalangan yang tidak dapat dielakkan dan tidak masuk perkiraan kita pada permulaan perjalanan.
Contoh yang kecil ini kita kiaskan kepada yang lebih besar, kita percaya kepada Takdir iaitu di dalam perjalanan hidup kita akan bertemu dengan malapataka yang tidak kita sangka-sangka. Ia datang di tempat yang kita tidak sangka.
Oleh itu maka di dalam segala kegiatan hidup kita tidak dibolehkan melepaskan ingatan kita kepada Ar Rahman sehingga apapun malapetaka melanda namun jiwa kita bersedia menghadapinya, maka kembalilah kepada Al Quran dan penyaksian Ar Rahman. Di sini letaknya kekuatan itu, sehingga jiwa sekali kali tidak merasa sepi. Dan kita tidak dibiarkan terkapai-kapai sendirian.

Renungkan sedalam-dalamnya sehingga mata hati mu terbuka luas untuk menerima kehebatan dan keajaiban mukjizat rasullah iaitu Al-Quran nul Karim

1 comment:

  1. It was during my research on HIV/Herpes that I stumbled upon the Hiv/Herpes information; information which is quite easy to find when doing a search for STD on google. I was into conspiracy at the time thought of HIV/Herpes Cured' being a conspiracy was something Ignorance though,I found pretty interesting about herbal medicine. I asked questions about the Herbal cure's on official HIV/Herpes websites and I was banned for doing so by moderators who told me that I was parroting Hiv/Herpes propaganda. This reinforced my belief that there is a cure for Hiv/Herpes Then i found a lady from germany name Achima Abelard Dr Itua Cure her Hiv so I send him a mail about my situation then talk more about it and send me his herbal medicine I drank for two weeks.And today I'm Cured no Hiv/Herpes in my life,I searched for Hiv/Herpes groups to attempt to make contact with people in order to learn more about Hiv/Herpes Herbal Cure's I believed at this time that you with the same disease this information is helpful to you and I wanted to do the best I could to spread this information in the hopes of helping other people.That Dr Itua Herbal Medicine makes me believes there is a hope for people suffering from,Parkinson's disease,Schizophrenia,Cancer,Scoliosis,Fibromyalgia,Fluoroquinolone Toxicity Syndrome Fibrodysplasia Ossificans Progressiva.Fatal Familial Insomnia Factor V Leiden Mutation ,Epilepsy Dupuytren's disease,Desmoplastic small-round-cell tumor Diabetes ,Coeliac disease,Creutzfeldt–Jakob disease,Cerebral Amyloid Angiopathy, Ataxia,Arthritis,Amyotrophic Lateral Sclerosis,Alzheimer's disease,Adrenocortical carcinoma.Asthma,Allergic diseases.Hiv_ Aids,Herpes,Inflammatory bowel disease ,Copd,Diabetes,Hepatitis,I read about him online how he cure Tasha and Tara,Conley,Mckinney and many more suffrin from all kind of disease so i contacted him . He's a herbal doctor with a unique heart of God, Contact Emal..drituaherbalcenter@gmail.com Phone or whatsapp..+2348149277967.

    ReplyDelete