Monday, May 4, 2009

Perbezaan Rajaa (Harapan) Dengan Lamunan (AL-HIKAM)

Pengharapan yang sesungguhnya ialah yang disertai amal perbuatan kalau tidak demikian, maka itu hanya angan-angan (lamunan) belaka.

Rasullah s.a.w bersabda:

Seorang yang sempurna akal ialah yang memperbaiki dirinya dan bersiap untuk menghadapi maut, sedang orang bodoh ialah yang selalu menurutkan hawa nafsu dan mengharap berbagai macam harapan.

Ma'ruf alkarkhi berkata: Mengharap syurga tanpa amal perbuatan itu dosa, dan mengharap syafa'at tanpa sebab bererti tertipu, dan mengharapkan rahmat dari siapa yang tidak engkau taati perintahnya bererti kebodohan.

Al-Hassan ra, berkata: Sesungguhnya ada beberapa orang yang tertipu oleh angan-angan keinginan pengampunan, sehingga mereka keluar dari dunia (mati) sedang belum ada bagi mereka suatu hasanat (kebaikan) sama sekali. Sebab mereka berkata: Kami baik sangka terhadap Allah, pada hal berdusta dalam pengakuan itu, sebab andaikan mereka baik sangka terhadap Allah, tentu baik pula perbuatannya.

Hai hamba Allah berhati-hatilah kamu dari angan-angan (lamunan) yang palsu, sebab itu sebagai jurang kebinasaan, kamu akan cuai kerananya, demi Allah tidak pernah Allah memberi pada seorang hamba kebaikan semata-mata kerana angan-angan belaka, baik untuk dunia mahupun untuk akhirat.

Wasalam

No comments:

Post a Comment