Wednesday, September 2, 2009

HIKAYAT MUKJIZAT NABI SAW

Bismillahirrahmanirahim. Wabihi nastainu billahita’ala. Inilah hikayat bulan belah mukjizat baginda Rasulullahi sallallah alaihi wassalam demikian ceteranya.

Al-kisah, maka diceritakan orang yang empunya cetera ini pada zaman dahulu kala. Sekali peristiwa pada suatu hari baginda Rasulullahi sallallah alaihi wassallam duduk berhimpun dengan segala kaum keluarganya dan sahabatnya serta mengajar membawa imam dan agama Islam. Diajarkannya mengucapkan dua kalimah syahadah demikian bunyinya “Asyaduallailahaillallah waasyhaduanna muhammadarrasulullah”. Maka segala sahabatnya sekelian pun mengucap kalimah syahadah seperti yang diajarkan oleh Rasulullah sallallah alaihi wassallam.
Telah sudah, maka mereka itu bermohonlah pulang ke rumahnya iaitu Abu Bakar al-Siddiq Radiallahuanhu, kedua Zubir dan ketiga Abbas dan keemapat Abu Talib dan kelima Ali Radiallahuanhum. Setelah sudah mereka itu kembali ke rumahnya. Maka Abbas dan Zubir berjalan lalu bertemu dengan Abu Jahal. Maka Abu Jahal pun bertanya kepada Zubir dan Abbas adapun hamba ini datang daripada rumah Muhammad Aminullah. Bahawa ia menyatakan dirinya Nabi Akhirruzzaman. Dan hamba sekelian ini dihimpunkan dengan segala kaum keluarganya dan disuruhkannya membawa iman dan membawa agama Islam dan diajarnya megucap dua kalimah syahadah oleh Muhammad Amirullah. Dan ia mengatakan dirinya itu Nabi Akhiruzzaman dan mahkota segala nabi dan penghulu segala nabi dan itulah khabar daripada kampung Harlat.
Setelah sudah Abu Jahal mendengar kata Zubir dan Abbas mengatakan Muhammad Amirullah itu Nabi Akhiruzzaman itu. Maka ia lah lalu segala kembali ia ke rumahnya dan bersalin pakaian yang baik-baik.
Maka lalu segeralah ia pergi mengadap kepada Raja Habib Ibn Malik itu setelah datang. Maka mempersembahkan hal itu seraya katanya “ya tuanku Syah Alam raja yang di dalam negeri, Maka ini dan raja segala Arab semua itupun ketahui oleh tuanku bahawa Muhammad itu anak Abu Talib sekelian menyatakan kendirian Nabi Akhiruzzaman dan penilik segala nabi dan mengatakan dirinya Nabi Akhiruzzaman itu apalah tandanya mukjizatnya itu tiada kelihatan kepadanya dan kepada segala orang tua-tua”. Maka hendaklah diperdayakan sekelian ini dan hendaklah ditanyakannya supaya nyata tiap-tiap kita percaya akan Muhammad anak yatim Abu Talib itu mengatakan dirinya Khatimul an-bia dan mahkota segala nabi di junjungan segala nabi-nabi dan mukadam segala nabi dan penghulu segala nabi. Maka sekarang ini apalah cara tuanku baiklah kita kerjakan barang suatu pekerjaan supaya Muhammad Aminullah itu sukar membicarakan dia. Maka hamba yang mengerjakan pekerjaan itu.
Maka sabda Raja Habib Ibn Malik kepada Abu Jahal dan segala kaum keluarganya dan segala menteri hulubalangnya “hai kamu sekelian sahabatku apalah bicara tuan hamba sekelian akan anak yatim Abu Talib itu”. Maka sahut Abu Jahal itu, “Ya tuanku Syah Alam adapun Nuh itu tandanya bahtera, Isa naik ke udara, dan nabi Ibrahim itu dibakar oleh Namrud ke dalam api tiada hangus itulah tandanya dan nabi Allah Musa tongkatnya menjadi ular naga dan cerpunya menjadi galah itu akan tandanya, dan nabi Allah Sulaiman cincinnya dan mahkotannya itu akan tandanya dan nabi Allah Daud sembahyang, segala kayu-kayu Taurat sujud sembahyang, inilah akan tandanya dan tanda nabi Allah Isa mayat orang mati dihidupkan dan tengkorak dilawannya berkata-kaya inilah tandanya dan nabi Allah Muhammad anak yatim Abu Talib manalah tandanya mengatakan dirinya Nabi Akhiruzzaman dan penghulu segala nabi-nabi dan mahkota segala nabi-nabi dan junjungan segala nabi-nabi itu apalah tandanya?”.
Maka sabda raja Habib Ibn Malik, “apalah bicara kamu sekelaian akan Muhammad Amirullah itu?”. Maka sahut Abu Jahal, “Ya tuanku Syah Alam, adapun pada bicara hamba ini, baik esok hari tuanku kita berangkat ke Padang Abthoh”. Maka barang siapa yang mengiringkan tuanku jikalau ia tiada tuanku ke Padang Abthoh hambalah yang mengerakan dia.
Maka titih Raja Habib Ibn Malik kepada segala orang yang besar-besar dan kaya-kaya di dalam negeri Mekah itu, “Adapun pada esok hari hendaklah kamu sekelian berangkat ke luar padang itu berhimpun kerana kami telah mendengar khabar Muhammad anak yatim Abu Talib itu ia mengatakan dirinya Nabi Akhiruzzaman dan Khatimulanbia dan mahkota segala nabi-nabi”. Setelah sudah Raja Habib Ibn Malik bertitah demikian itu. Maka masing-masing orang menjunjung duli lalu kembali ke rumahnya.
Setelah keesokan harinya. Maka berhimpunlah segala orang besar-besar dan orang kaya-kaya sekelian akan mengiring raja itu. Maka Raja Habib Ibn Malik pun berangkatlah keluar lalu pergi ke Padang Abthoh dengan segala rakyat bala tenteranya kecil dan besar, tua dan muda, hina dan kaya. Masing-masing mengiringkan Raja Habib Ibn Malik itu berjalan menuju ke Padang Abthoh dengan segala laki-laki dan perempuan serta dengan kudanya dan untanya penuh sesak Padang Abthoh itu.
Adapun tatkala itu adalah Saidina Abu Bakar al-Siddiq radiallahuanhu telah duduk di rumah tiba-tiba melihat Raja Habib Ibn Malik itu berjalan pergi ke Padang Abthoh itu sera diiringkan dengan sekelian bala tenteranya dan sekelian wazir dan sekelian mentera hulubalangnya dan sekelian orang yang besar-besar dan orang yang kaya-kaya dan sekelian orang yang ada di dalam negeri Mekah itu besar kecil, tua dan muda, hina-dina hingga penuh sesak di Padang Abthoh itu. Adapun rumahnya dunia hingga penuh sesak di Padang Abthoh itu adapun rumahnya Abu Bakar itu hampir jalanraya.
Maka kata-kata Abu Bakar di dalam hatinya itu, “Jikalau demikian baiklah aku pergi kepada Rasulullah memberitahu mengatakan Raja Habib Ibn Malik datang ke Padang Abthoh dengan rakyat bala tenteranya Intaf Maksu kemudian”. Maka Abu Bakar kuat berjalan pergi ke rumah Rasulullah setelah sampai ke rumah Rasullulalh. Maka dikatakanlah Raja Habib Ibn Malik yang datang ke Padang Abthoh dengan segala rakyat dan orang besar-besar dan orang kaya-kaya sekelian.
Maka sabda Nabi “Hai Abu Bakar yang demikian itu baiklah tuan pergi di sana supaya boleh mendengar khabarnya apakah pekerjaan Raja Habib Ibn Malik itu. Setelah Abu Bakar al-Siddiq mendengar sabda Rasulullah itu. Maka ia pun pergilah berjalan ke Padang Abthoh itu.
Syahdan, maka Abu Jahal pun tengah berkata dengan berdiri di tempat orang banyak itu sambil melihat ke kanan dan ke kiri antara orang banyak itu sekelian itu datanglah ia ke Padang Abthoh itu berhimpun melainkan kaum Bani Hasyim juga yang tiada mengiringkan raja itu.
Maka Abu Jahal pun menyembah kepada Raja Habib Ibn Malik seraya katanya “Ya tuanku Syah Alam adapun orang isi negeri, maka sekeliannya ada bala mengiring tuanku datang ke Padang Abthoh ini, hanyalah kaum Hasyim seorang pun tiada datang mengiringkan tuanku”. Seraya disuruhnya panggil. Maka Raja Habib Ibn Malik pun memanggil kaum Hasyim itu adapun pertama di panggil itu Abbas dan kedua Abu Talib dan ketiga baginda Ali bertiga saudara seorang bernama Ja’far adapun baginda Ali itu yang mengerusikan jalan agama nabi sallallah alaihi wassallam.
Telah sudah datang kaum Hasyim itu. Maka disuruh oleh raja duduk di atas kerusi. Maka Abbas dan Abu Talib dan baginda Ali itu berdiri di tanah. Maka kata raja itu, “Mengapa tuan hamba datang sekelian berdiri, duduklah tuan hamba di kerusi, janganlah tuan hamba sekelian berdiri kerana tuan hamba penghulu lagi, tuan hamba daripada bangsa kami ini adanya”.
Syadan apabila Abbas dan Abu Talib mendengar kata raja demikian itu. Maka Abbas dan Abu Talib dengan segala kaum Hasyim itu pun diamlah tiada berkata-berkata mendengar perkataan raja demikian itu. Maka Raja Habib Ibn Malik pun bertanyakan Muhammad Aminullah itu kepada segala kaum Hasyim itu mana Muhammad Aminullah itu. Maka tiadalah ia datang. Maka baginda Ali pun menjawab akan pertanyaan Raja Habib itu, “adapun sebab Muhammad Aminullah itu tiada datang kerana ia tiada dipanggil, inilah sebabnya tiada datang mengadap ke mari”.
Setelah didengar oleh Abu Jahal perkataan baginda Ali itu. Maka disuruhnya orang menarik Muhammad Aminullah itu. Maka apabila didengar oleh baginda Ali, Abu Jahal berkata demikian itu. Maka baginda Ali pun marahlah ia mendengar perkataannya itu di hadapan Raja Habib Ibn Malik dan di hadapan raja-raja dan orang banyak di tengah padang itu dan segala orang besar-besar dan orang kaya-kaya penuh sesak di tengah Padang Abthoh itu seperti semut keluar daripada lubang tanah. Maka baginda Ali pun marahlah kepada Abu Jahal itu seraya katanya “Mengapakah engkau berkata demikian itu sedangkan Raja Habib itu tiada menyuruh marikan Muhammad Aminullah itu barangsiapa yang menarik Muhammad Aminullah itu akulah lawannya jika ia berhutang kepada ibu bapa mu atau kepada datuk moyangmu, maka haruslah engkau nyuruh menarik Muhammad Aminullah itu adapun Muhammad Aminullah itu anak cucu Raja Abdul Mutalib dan ia lah penghulunya sekelain Arab didalam negeri Mekah ini”.
Maka apabila didengar oleh Raja Habib Ibn Malik akan perkataan baginda Ali itu. Maka ia berfikirlah bahawa perkataan baginda Ali itu atas sebenarnya telah ia. Maka berkata Raja Habib Ibn Malik, “Hai tuan-tuan sekelian janganlah di perkataan Abu jahal itu melainkan kamu dengar perkataan Ali itu. Pergilah engkau panggil Muhammad Aminullah itu segeralah engkau datang bersama-bersama dengan Muhammad Aminullah itu”.
Setelah didengar oleh hulubalang, maka ia pun segeralah berjalan pergilah memanggil Muhammad Aminullah itu lalu ia memacu kudanya lalu seperti tiada membilang musuh. Maka hulubalang itupun masuklah ke dalam rumah Khadijah. Adapun Khadijah itu tengah berjalan di hadapan. Maka dilihat oleh Khadijah ada seorang laki-laki datang, seraya berkata Khadijah demikian katanya, “Dari mana datang laki-laki ini?”. Maka Rasulullah mendengar perkataan Khadijah itu. Maka ia segeralah bangkit keluar lalu duduk di pintu.
Maka hulubalang itupun segeralah menghampir ke rumah Rasulullah dengan kudanya ia terdiri serta terpandang ia kepada Rasulullah. Maka hulubalang itupun segera turun dari atas kudanya seraya ia berlari-berlari sujud di kaki Rasulullah. Maka kata Rasulullah, “Apakah perkerjaan engkau ke mari ini?”. Maka sembah hulubalang itu,”Ya junjunganku adapun hamba ini disuruh oleh raja memanggil tuan hamba”. Maka sabda Rasulullah, “Hai hulubalang kembalilah tuan hamba sekarang, hamba datang mendapatkan Raja Habib Ibn Malik”. Maka hulubalang itupun kembalilah mendapatkan raja itu.
Setelah itu, maka Jibril pun datanglah kepada Rasulullah dengan segala malaikat tujuh puluh ribu banyaknya masing-masing dengan lakunya berdiri bersaf-saf. Maka Jibril dan Mikael pun datang ke hadapan Rasulullah sallallah alaihi wassallam. serta ia memberi salam kepada Rasulullah demikian bunyinya, “Assalamualaikum hai kekasihku”. Muhammad Aminullah pun menjawab “Waalaikummussalam, hai saudaraku Jibril apakah pekerjaan tuan hamba datang ini?”. Kata Jibril “kekasihku Muhammad Aminullah tuhan semata seru sekelian alam berkirim salam kepada hamba bahawasanya Allah subhanahu wa ta’ala memberi rahmat kepada tuan hamba adapun Raja Ibn Malik itu memanggil tuan hamba datang ke Padang Abthoh itu kerana ia kehendaknya itu hendaklah disuruh tuan hamba memanggil bulan.
Maka Rasulullah pun mengangkat kepalanya memandang kepada sekelian kaum keluarganya. Maka apabila dilihat oleh Rasulullah malaikat itu terlalu banyak. Kaum Muhammad Aminullah berkeliling kampung masing-masing dengan rupanya. Maka malaikat itupun hairanlah melihat kebesaran Allah ta’ala Azzawajalla itu.
Maka ujar Jibril “Ya nabi Allah baiklah tuan hamba mengambil air sembahyang dan sembahyang tuan hamba dua rakaat satu salam”. Maka Rasulullah pun mengambil air sembahyang maka terus sembahyang dua rakaat satu salam.
Setelah sudah sembahyang, maka Rasulullah pun turunlah pergi ke Padang Abthoh. Ia mendapatkan Raja Habib Ibn Malik diiringkan oleh Jibril, Mikael dan adalah beberapa banyak malaikat yang mengiringkan nabi sallallah alaihi wassallam. Maka apabila didengar oleh orang banyak gemuruh seperti bunyian guruh di langit dan bumi pun bergeraklah rasanya. Maka sekelain orang yang di Padang Abthoh itupun memandang sekelain kepada jalanraya itu daripada tempat Muhammad Aminullah itu setelah datang. Maka terpandang oleh mereka itu sekelian kepada Rasulullah. Maka cahaya matahari pun gelam ke barat terang cuaca menjadi gelam rupanya. Maka dilihat oleh mereka itu cahaya Rasulullah itu seperti cahaya bulan gilang-gemilang kilau-kilauan. Maka baginda Rasullullah pun datang seorang dirinya juga ada perasaan orang banyak itu seperti orang berpuluh ribu banyaknya yang mengiringkan Muhammad Aminullah itu kepada perasan hatinya.
Setelah datang Rasulullah hampir kepada Raja Habib Ibn Malik. Disuruh oleh Raja Habib Ibn Malik hadirkan kerusi akan tempat Muhammad Aminullah itu kerusi yang indah-indah kerana tempat duduk Muhammad Aminullah itu. Maka Rasulullah pun datang seorang dirinya ke hadapan Raja Habib Ibn Malik. Maka segeralah ditegur oleh Raja Habib Ibn Malik suruhnya duduk di atas kerusi. Maka nabi pun duduklah di atas kerusi.
Maka Raja Habib Ibn Malik pun berkata kepada Rasulullah “Ya Muhammad nabi Allah adapun hamba ini setelah mendengar khabar orang dahulu kala, tatkala menjadikan Allah ta’ala akan nabi-nabi itu adalah dengan dengan tandanya serta dengan mukjizatnya masing-masing, maka sekarang ini hamba dengar tuan hamba mengatakan diri tuan hamba Nabi Akhiruzzaman dan Khatimulanbia dan penghulu segala nabi dan junjungan segala nabi-nabi dan mahkota segala nabi-nabi, sekarang apakah tandanya dan mukjizatnya adapun tandanya tatkala Nabi Nuh itu menjadi nabi, maka bahteranya naik ke udara, nabi Allah Ibrahim alaihis salam menjadi nabi, maka dibakar oleh Raja Namrud itu tiada hangus, adapun nabi Allah Sulaiman menjadi nabi, mahkotanya itu tandanya dan nabi Daud alaihis salam menjadi nabi tatkala ia sembahyang, maka segala pohon kayu sekelian turut sujud sertanya, inilah tandanya dan nabi Allah Isa alaihis salam mayat orang mati dihidupkannya dan berkata-berkata dengan orang mati, inilah tandanya masing-masing dengan mukjizatnya, segala nabi yang dahulu dan nabi Allah Musa alaihis salam tongkatnya menjadi ular naga dan cerpunya menjadi galah adapun tuan hamba ini mengatakan dia tuan hamba Nabi Akhiruzzaman apalah tandanya dan mukjizat tuan kerana sekelian orang yang datang ini di tengah padang ini hendak melihat mukjizat tuan dan segala Arab mengatakan tuan hamba ini mengatakan diri Nabi Akhiruzzaman dan kesudahan segala nabi. Maka adakah tanda-tandanya supaya kami sekelian mengetahui tuan hamba ini Nabi Akhiruzzaman hendaklah tuan hamba menunjukkan mukjizat tuan hamba ini jikalau sekiranya tuan hamba tiada mengadakan mukjizat itu. Maka segala orang banyak di padang ini telah menghadirkan tahi unta dan kencingnya baiklah tuan hamba menyatakan tandanya itu dan mukjizat tuan hamba adakanlah kendati itu.
Setelah didengar oleh Rasulullah sallallah alaihi wassallam. perkataan Raja Habib Ibn Malik demikian itu. Maka sabda Rasulullah sallallah alaihi wassallam. “Hai raja tiadakah tuan hamba mendengar firman Allah taala demikian ertinya adapun Muhammad itu pesuruh Allah ta’ala sertanya segala kafir itu dimasukkan Islam bahawa sesungguhnya akulah penghulu segala nabi yang mursal seratus tiga belas rasul, aku yang jadi penghulu dan Jibril yang membawa firman Allah ta’ala”. Maka hambalah dengan kenyataan mukjizat berbagai yang indah dinugerahi Allah ta’ala Azzawajalla barang yang ku pinta kepada tuhanku sekelian dinugerahi kepada aku. Maka sekarang apalah kehendak raja kepada hamba ini katakanlah kepada hamba supaya hamba mendengar.
Maka ujir Raja Habib Ibn Malik, “Hai Muhammad Aminullah adapun yang kami pinta kepada tuan hamba seperti perkataan orang besar-besar di dalam negeri Mekah ini iaitu hendaklah tuan hamba adakan seperti maksud kami sekelian ini minta panggilkan bulan itu turun datang kepada tuan hamba dan suruhkan bulan itu berkeliling ka’bah Allah itu tujuh kali telah itu. Maka tuan hamba suruhkan bulan itu mengucap dua kalimah dua syahadah akan tuan hamba dengan nyaring suaranya supaya di dengar oleh segala khalayak yang banyak ini dan orang besar-besar dan kecil, tua dan muda. Maka tuan hamba suruhkan masuk ke dalam tangan baju tuan hamba yang kanan dan keluarkan lah ia daripada tangan baju yang kiri, setelah itu suruhlah pula itu menjadi belah dua. Sebelah ke Maghribi dan sebelah ke musyrik kemudian bulan itu balik ke langit lagi bertemu pula seperti sdia kalanya dengan tiada bercela lagi rupanya. Maka Muhammad Aminullah inilah yang hamba sekelian kehendakkan kepada tuan hamba. Maka adalah seperti maksud kami sekelian ini jikalau tuan hamba mengadakan mukjizat yang seperti demikian itu. Maka sungguhlah tuan hamba ini Nabi Akhiruzzaman dan penilik segala nabi-nabi dan penghulu segala nabi-nabi dan mahkota segala nabi-nabi dan lagi makhdum segala nabi-nabi baharulah kami sekelian percaya akan tuan hamba jikalau-jikalau adalah oleh tuan hamba akan maksud hamba sekelaian ini baharulah hamba sekelian percaya menurut sebarang kata tuan hamba setelah didengar oleh Abu Jahal kata raja itu. Maka ia pun bangkit daripada tempatnya duduk. Maka pegangnya tangan Raja Habib Ibn Malik itu. Maka junjungan kepadanya serta kanan dan hai raja kami dan mahkota kami sekelian Arab serba-salah seperti katanya tuanku yang demikian itu masakan dapat Muhammad itu memanggil bulan. Maka sukanyalah hati kami sekelian mendengarkan titah tuanku dan puaslah hati kami sekelian mendengarkan dan terbanglah mata kepala hambamu dan teranglah telinga hamba sekelian seperti suatu padang yang amat luas demikian rasa hati hambamu.
Maka baginda Rasulullah pun bersabda kepada Raja Habib Ibn Malik itu “Hai Raja Habib dan raja-raja di dalam negeri, maka adapun hamba ini tiadalah berkuasa berbuat barang suatu kehendak hamba itu, maka di dalam antara berkata-berkata itu hari pun petanglah dan matahari pun masuk dan bulan pun terbitlah.
Maka Rasulullah pun mengambil air sembahyang lalu Rasulullah pun naiklah ke atas Bukit Quwais serta diiringikan oleh Zubir dan Abas dan baginda Ali dan Abu Talib dan Raja Habib Ibn Malik itu telah sampai ke atas Bukit Quwais itu. Maka bulan pun terbitlah dengan bercahaya-bercahaya. Maka Rasulullah pun sembahyanglah dua salam di bukit itu setelah sudah sembahyang.
Maka Rasulullah pun memandanglah ke atas bertentang dengan bulan itu seraya berseru-berseru demikian bunyinya “Hai bulan datanglah engkau ke mari turun”, dengan kudrat Allah ta’ala tuhan yang Maha Kuasa menjadikan barang sekehendaknya kepada sekelian hambanya.
Maka dengan takdir Allah subhanahu wa ta’ala. Maka bulan itu pun turunlah datang kepada Rasulullah seperti kehendak Raja Habib Ibn Malik lalu bulan itu pun datang menuju ka’bah Allah setelah sudah. Maka bulan itu pun, maka ke atas Bukit Quwais itu terhenti dekat Rasulullah. Maka bulan itu pun mengucap kalimah syahadah demikian bunyinya “Asyhadual lailahaillallah Waasyhaduanna muhammadarrasulullah”.
Maka segala kerabat separuh daripada mereka itu tiadalah percayalah nubawah Nabi Muhammad itu adapun sekelian sendi anggotanya. Maka bulan itupun menjadikan dirinya kecil. Maka bulan itu masuklah ke dalam tangan baju Rasulullah yang kanan. Maka keluar pula ia kepada tangan baju kiri lalu bulan itu membelahkan dirinya sebelah lalu ke musyrik dan sebelah lalu ke Maghribi lalu naik ke atas langit bulan itupun bertemulah seperti sedia kalanya tiada bersalahan dengan selamat.
Maka Rasulullah pun turunlah dari atas Bukit Quwais itu serta dengan Zubir dan Abas dan Abu Talib dan baginda Ali dan dengan segala raja-raja dan orang besar-besar sekelian rakyat kecil dan besar, tua dan muda, sekelian berhimpunlah mesyuarat akan mukjizat Muhammad Aminullah itu.
Maka kata Raja Habib Ibn Malik, “adapun mana maksud yang telah kita minta adakan kepadanya itu sekelian telah diadakan sekarang, sekarang apalah bicara tuan sekelian haruslah kita percayakan akan dia barang yang telah di beritakan di hadapan mata kita, segala bahawa dengan sungguhnya Muhammad Aminullah itu Nabi Akhiruzzaman dan penghulu segala nabi-nabi haruslah kita menurut katanya”.
Apabila didengar oleh Abu Jahal perkataan Raja Habib itu lalu berkata “Hai tuanku Syah Alam benaklah tuanku percayakan orang fitnah dan sebat daripada hukumannya itu dapat dipanggilnya bulan itu”.
Maka kata Raja Habib Ibn Malik itu , “Hai Abu Jahal perbuatlah olehmu biarlah bulan itu datang kepada mu supaya kita lihat mukjizatmu itu jikalau Muhammad Aminullah itu perbuatan hibatan kami sekelian pun melihat khasiyan.
Maka apabila didengar Abu Jahal kata Raja Habib Ibn Malik demikian itu. Maka Abu Jahal pun undurlah lalu pergi dari hadapan Raja Habib Ibn Malik itu.
Maka dengan kaum keluarganya maka Rasulullah pun mengajar kalimah syahadah kepada Raja Habib Ibn Malik itu demikian bunyinya “asyhaduallailahaillallah waasyhaduanna muhammadarrasullah”. Maka Raja Habib Ibn Malik pun ikrarlah mengucap dua kalimah syahadah serta masuk agama Islam dengan tulus ikhlas hatinya dengan segala rakyatnya dan kaum keluarganya dan orang besar-besar dan menteri dan hulubalang di dalam negeri Mekah sekelian masuk agama Islam. Melainkan Abu Jahal juga dengan segala kaum keluarganya yang tiada masuk agama Islam.
Setelah itu Rasulullah pun kembali pulang ke rumahnya dengan diiringkan segala kaum keluarganya itu sekelian dengan sukacitanya dan Raja Habib Ibn Malik pun serta mengirigkan rasul itu pulang ke rumahnya. Maka Raja Habib Ibn Malik pun berpalinglah kembali ke rumahnya dengan segala orang –orang besar dan segala menteri hulubalangnya rakyat sekelian dan kaum keluarganya Rasulullah pun pergilah pula mengantarkan Raja Habib Ibn Malik kembali ke rumahnya itu.
Syahdan maka apabila sampai ke rumahnya. Maka teringatlah ia akan anaknya itu tiada berkaki dan bertangan. Maka Raja Habib Ibn Malik pun berkata kepada seorang menterinya adalah lagi suatu maksudku kepada Rasulullah itu jikalau sungguhnya Rasulullah itu khatimunnabi. Maka hendaklah aku berkata anakku ini tiada berkaki dan bertangan serupa manusia yang banyak melainkan aku hendak mengantarkan anakku ini kepada Muhammad Aminullah minta adakan kaki dan tangan anakku. Maka Raja Habib Ibn Malik pun menyuruhkan seorang menterinya membawa anaknya itu kepada Rasulullah.
Al-kisah, maka diceritakan oleh orang yang empunya cetera ini. Maka turun malaikat Jibril kepada Rasulullah membawa firman Allah subhanahu wa ta’ala kepada Rasulullah sallallah alaihi wassallam seraya katanya “Ya habibullah bahawa hamba ini di pesan oleh Azzawajlla memberitahu kepada tuan hamba adapun Raja Habib Ibn Malik itu menyuruh membawa anaknya itu, yang tiada berkaki dan tiada bertangan akan dibawa kepada tuan hamba itu”.
Maka apabila datang ia kepada tuan hamba. Maka selimutkanlah dengan gebar tuan hamba ini. Maka tuan sembahyang dua raka’at satu salam setelah sudah Jibril membawa kepada Rasulullah. Maka Jibril pun kembali ke hadrat Allah ta’ala. Hatta maka tiada berapa lama antaranya. Maka datanglah orang yang disuruhkan oleh Raja Habib Ibn Malik itu membawa anaknya yang tiada berkaki dan bertangan itu. Seorang anak perempuan dibunuhnya di atas suatu Tabik Emas diletakkan di hadapan Rasulullah.
Maka Rasulullah pun menutupi dengan kain gebarnya lalu ia sembahyang dua raakat salam. Maka Rasulullah minta doa kepada Allah ta’ala tiada berapa lama antaranya belum habis Rasulullah membaca doa. Maka anak Raja Habib Ibn Malik pun duduklah sendiriannya serta lengkap kedua kaki tangannya dengan sempurna terus disuruh oleh Rasulullah pulang ke rumahnya lalu dibawa ke hadapan ayahandanya Raja Habib Ibn Malik telah dilihat anaknya telah dipertemukakan Allah ta’ala kembali kaki tangannya kedua.
Maka Raja Habib pun terlalulah hairan akan mukjizat Rasulullah itu serta dengan puji amin kepada Rasulullah sallallah alaihi wassallam dengan beberapa perkataan Raja Habib Ibn Malik itu dan membenarkan Rasulullah sallallah alaihi wassallam itu Nabi Akhirizzaman dan kekasih Allah ta’ala dengan sebenar-benarnya dan makhkota segala nabi dan penghulu nabi-nabi dan pemilik segala nabi-nabi dan kesudahan segala nabi dan barang apa kehendaknya sekelian jadi belaka.
Syahdan maka Raja Habib Ibn Malik itu pun mungkin bertambah-tambah takutnya dan kepercayaan serta dengan yakin hatinya kepada Rasulullah serta menyuruh mengantarkan beberapa hadiah daripada emas dan perak dengan beberapa pakaian yang indah-indah pada sepuluh orang laki-laki dan sepuluh orang perempuan mengantarkan hadiah kepada Rasulullah. Maka orang yang membawa persembahan itu pun seraya berkata yang junjungan ku ambillah hadiah persembahan daripada Raja Habib Ibn Malik.
Junjungan ku maka hendaklah diterima oleh junjungan ku dengan sempurnanya maka sabda Rasulullah “baik hamba terima hadiah persembahan itu daripada Raja Habib Ibn Malik itu” maka Raja Habib Ibn Mlalik pun datang pula dengan sendirinya mengadap kepada Rasulullah sallallah alaihi wassallam seraya berkata “Hai junjungan ku bahawa sesungguhnya tuan hamba ini Nabi Akhiruzzaman dan mahkota segala nabi-nabi” barang yang hamba pinta kepada junjungan ku sekalian maksud hamba berlaku, maka sabda Rasulullah sallallah alaihi wassallam “Hai Raja Habib Ibn Malik, tiada tuan hamba mendengar yang telah tersebut di dalam kitab Taurat dan Zabur dan Injil tiadalah nabi yang lain itu dijadikan Allah ta’ala Nabi Akhiruzzaman melainkan hamba inilah yang dijadikan Allah ta’ala Nabi Akhiruzzaman dan kesudahan nabi-nabi dan hamba inilah yang terlebih daripada segala. Sedang nabi dan nama hambalah yang tersebut dengan nama Allah subhanahu wa ta’ala daripada segala pintu langit dan pintu syurga dan yang tersebut pada tiang Arash”, demikian bunyinya “Lailahaillallah Muhammadarrasulullah” yang mula-mula disebut oleh segala malaikat dari Musyrik datang ke Maghribi dari dunia sampai ke akhirat sekalian itu tersebut nama hamba dengan nama Allah Azzawajalla demikian bunyinya “Lailahaillallah Muhammadarrasulullah bermula yang diturunkan Allah subhanahu wa ta’ala ayat Quran kepada hamba yang mengatakan hamba yang tersebut Nabi Akhiruzzaman dan kesudahan nabi-nabi sabda Rasulullah “Hai Raja Habib Ibn Malik, barangsiapa percaya akan nubuwah hamba dan menurut kepada hamba dengan sesungguhnya maka Allah subhanahu wa ta’ala akan masukkan syurga dan barangsiapa tiada percaya akan mukjizat dan tiada percaya akan kitab Quran yang telah diturunkan Allah subhanahu wa ta’ala kepada hamba itu bahawa sesungguhnya orang itu akan dimasukkan Allah ta’ala ke dalam neraka yang di bawah sekali dengan merasai seksa berbagai-bagai yang tiada dapat mendiriwayatkan lagi”.
Setelah itu, maka Raja Habib Ibn Malik pun bermohonlah kepada Rasulullah hendak kembali pulang ke rumahnya seraya katanya itu “Ya junjungan ku bahawa adalah hamba membaca di dalam kitab Injil dan Zabur dan Taurat dengan sesungguhnya junjungan ku itu Nabi Akhiruzzaman dan penghulu sekalian nabi-nabi dan kesudahan segala nabi-nabi dan mahkota nabi-nabi”, kata orang yang empunya cetera tatkala Raja Habib Ibn Malik berkata dengan Rasulullah maka Abu Jahal itu ada mengintai-ngintai dan mendengar-dengar dari bawah rumah Rasulullah. Apabila didengar oleh Abu Jahal segala perkataan raja itu maka putuslah harapan Abu Jahal itu dengan segala kaum keluarganya tiada percaya ia lagi dengan masygulnya. Masing pulang ke rumahnya mendayakan dirinya tiadalah ia upaya lagi kerana sudah bercerai dengan Raja Habib Ibn Malik itu tamat..
Maka diceterakan oleh orang yang empunya cetera ini barangsiapa membaca cetera ini yakni Hikayat Baginda Rasulullah sallallah alaihi wassallam, yang dia titahkan oleh Abu Jahal kepada Raja Habib Ibn Malik, maka hendaklah encik dan tuan sekalian ingat baik-baik, barangsiapa yang menurut seperti kelakuan Abu Jahal itu dari dunia sampai ke akhirat tiadalah selamat seumur hidupnya dan tiadalah sempurna barang sesuatu perbuatannya dan tiadalah mendapatkan kebajikan dunia dan akhirat tiada daripada Rasulullah sallallah alaihi wassallam sampai kepada hari kiamat dan lagi atasnya kepada orang yang membaca peri mukjizat janganlah disabdakan dan diolok-olokkan seperti Abu Jahal itu melainkan hendaklah kita membacakan Fatihah kepada nabi Muhammad sallallah alaihi wassallam. serta mintakan doa supaya jangan bercerai dengan iman daripada hidup sampai ke mati di dalam syaafaat Rasulullah sallallah alaihi wassallam.
‘al-Fatihah ila hadratin nabiyi sallallu-alaihiwasallam hairu halaqah muhammadi wwa”ala alihi wasohbihi ajmain birohmatikaya arhamar rahim,amin ya rabbalalamin'.

No comments:

Post a Comment