Thursday, September 3, 2009

IMAN DAN JIWA AL-QURAN

IMAN DAN JIWA AL QURAN

Sebelum memulakan sesuatu pekerjaan hendaklah membaca dari mana-mana ayat Al Quran, ayat yang dibaca itulah yang menjadi saksi di Padang Mashar kelak, supaya lidah terus bercakap di Padang Mashar di kala orang lain dikunci lidah dari bercakap. Berikut adalah nash Al Quran yang menjadi saksi atas amalan-amalan yang dikerjakan.

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Jika demikian, adakah sama mereka itu dengan orang-orang yang keadaannya sentiasa berdasarkan bukti yang terdapat dari Tuhannya, dan diikuti oleh Kitab Suci Al Quran memberi kenyataan -sebagai saksi dari pihak Tuhan- meneguhkan bukti yang tersebut dan sebelum itu, kenyataan yang serupa diberi oleh Kitab Nabi Musa yang menjadi ikutan dan rahmat. Orang-orang yang berkeadaan demikian, mengakui menerima Al Quran dan sesiapa ingkar akan Al Quran itu dari kumpulan-kumpulan kaum kafir, maka nerakalah dijanjikan menjadi tempatnya. Oleh itu janganlah engkau menaruh perasaan ragu-ragu terhadap Al Quran, kerana sesungguhnya Al Quran itu adalah perkara yang benar dari Tuhanmu, tetapi kebanyakkan manusia tidak percaya kepadanya. Qs:11:17

“Jika demikian, adakah sama mereka itu dengan orang-orang yang keadaannya sentiasa berdasarkan bukti yang terdapat dari Tuhannya”
Inilah sifat-sifat dari orang beriman, jiwanya yang murni yang tidak dipengaruhi hawanafsu dan tidak pula berpegang teguh kepada kebiasaan tradisi nenek moyang. Mereka telah berada dalam suasana keterangan dan bukti dari Allah, mereka telah percaya dari hatinya yang suci dan akalnya yang sihat dia telah mengaku, bahawa memang tidak ada yang patut dianggap Tuhan yang sebenarnya selain Allah. Mereka ini digolongkan oleh Allah tidak sama dengan orang lain.

“Dan diikuti oleh Kitab Suci Al Quran memberi kenyataan sebagai saksi dari pihak Tuhan”
Bahawa fitrah atau pendapat yang murni itu telah mengakui dengan tulus, bahawa Tuhan itu pasti hanya SATU tidak berbilang kemudian pendapat akal murni itu dikuatkan lagi oleh satu (1) kesaksian. Kesaksian itu ialah wahyu Allah yang telah diturunkan kepada hambanya yang telah tersusun rapi di dalam Kitab Suci Al Quran. Wahyu yang diwahyukan.

“Meneguhkan bukti yang tersebut dan sebelum itu, kenyataan yang serupa diberi oleh Kitab Nabi Musa yang menjadi ikutan dan rahmat”.
Sebelum datang saksi yang dibawa Nabi Muhammad s.a.w. itu telah datang pula Saksi Nabi Musa, iaitu Kitab Taurat, intisari yang tersimpul di dalam Kitab Nabi Musa itu pun, sama dengan intisari Kitab yang dibawa Nabi Muhammad. Kitab itu adalah Iman dan Rahmat. Kedatangan Al Quran meneguhkan Kitab Taurat, Iman untuk diikuti kandungannya dan Rahmat kerana ia membawa manusia daripada gelap gelita kepada Nur yang terang benderang bagi jiwa. Apakah orang-orang yang berada di atas keterangan itu, di atas kebenaran itu, Dikuatkan saksi, dikuatkan pula oleh Kitab Musa.

“Orang-orang yang berkeadaan demikian, mengakui menerima Al Quran.”
Iaitu orang yang memupuk jiwa murni atau suara hati kecilnya, bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah, mereka sentiasa diiringi dengan Ayat-ayat dari Tuhannya serta diiringi oleh kesaksian dan bukti juga peneguh dari Kitab Nabi yang terdahulu. Itulah mukmin yang sejati. Itulah orang-orang yang mengakui menerima Al Quran dari Allah.

“Dan sesiapa ingkar akan Al Quran itu dari kumpulan-kumpulan kaum kafir”
Kerana mempertahankan golongan/kumpulan/puak, mempertahankan pusaka yang diterima dari menek moyang mereka sehingga tidak lagi menghormati suara dari fitrah sendiri. Digolongkan Tuhan sebagai kumpulan Kafir, ingkar akan Ayat-ayat Allah.

“Maka nerakalah dijanjikan menjadi tempatnya”.
Syaitan-syaitanlah yang mrembawa mereka keluar dari garis kebenaran yang telah digariskan sejak Nabi-nabi yang terdahulu itu. Kalau perdaya syaitan-syaitan itu dapat mereka tangkis, nescaya akan tetaplah hati mereka memeluk agama yang hanya mengakui satu Tuhan. Kesudahannya dilemparkan ke tempat yang sempit di Neraka.

“Oleh itu janganlah engkau menaruh perasaan ragu-ragu terhadap Al Quran, kerana sesungguhnya Al Quran itu adalah perkara yang benar dari Tuhanmu”.
Memang benarlah bahawa Al Quran itu datang sebagai wahyu dari Tuhan, dan sesuai ia dengan akal budi manusia yang murni. Hal ini tidak usah diragukan lagi. Dia dapat di pertanggungjawabkan selama akal manusia belum dipengaruhi oleh syaitan dan hawanafsu.

“Tetapi kebanyakan manusia tidak percaya kepadanya”.
Meskipun kebenaran Al Quran itu tidak diragukan lagi selama manusia memakai akalnya yang sihat, namun banyak juga manusia yang tidak mahu percaya, sebab mereka tidak mahu berfikir apapun kerana menanam iman yang teguh dalam hati bukanlah perkara yang mudah. Banyak sekali rintangan yang harus di tempuh. Jadilah mereka seperti binatang ternak.

Bersambung.....

1 comment:

  1. It was during my research on HIV/Herpes that I stumbled upon the Hiv/Herpes information; information which is quite easy to find when doing a search for STD on google. I was into conspiracy at the time thought of HIV/Herpes Cured' being a conspiracy was something Ignorance though,I found pretty interesting about herbal medicine. I asked questions about the Herbal cure's on official HIV/Herpes websites and I was banned for doing so by moderators who told me that I was parroting Hiv/Herpes propaganda. This reinforced my belief that there is a cure for Hiv/Herpes Then i found a lady from germany name Achima Abelard Dr Itua Cure her Hiv so I send him a mail about my situation then talk more about it and send me his herbal medicine I drank for two weeks.And today I'm Cured no Hiv/Herpes in my life,I searched for Hiv/Herpes groups to attempt to make contact with people in order to learn more about Hiv/Herpes Herbal Cure's I believed at this time that you with the same disease this information is helpful to you and I wanted to do the best I could to spread this information in the hopes of helping other people.That Dr Itua Herbal Medicine makes me believes there is a hope for people suffering from,Parkinson's disease,Schizophrenia,Cancer,Scoliosis,Fibromyalgia,Fluoroquinolone Toxicity Syndrome Fibrodysplasia Ossificans Progressiva.Fatal Familial Insomnia Factor V Leiden Mutation ,Epilepsy Dupuytren's disease,Desmoplastic small-round-cell tumor Diabetes ,Coeliac disease,Creutzfeldt–Jakob disease,Cerebral Amyloid Angiopathy, Ataxia,Arthritis,Amyotrophic Lateral Sclerosis,Alzheimer's disease,Adrenocortical carcinoma.Asthma,Allergic diseases.Hiv_ Aids,Herpes,Inflammatory bowel disease ,Copd,Diabetes,Hepatitis,I read about him online how he cure Tasha and Tara,Conley,Mckinney and many more suffrin from all kind of disease so i contacted him . He's a herbal doctor with a unique heart of God, Contact Emal..drituaherbalcenter@gmail.com Phone or whatsapp..+2348149277967.

    ReplyDelete